Search
  • Marjan Staritsky

Verhaal van een ouder


Het Onderstaande verhaal is geschreven door een ouder van een jongere die is vastgelopen in het onderwijssysteem. De ouder vroeg me de tekst te delen. Dit voorbeeld staat helaas niet op zichzelf.


Systemen zijn bedoeld om mensen te ondersteunen, van dienst te zijn. Als een kind niet past binnen het onderwijssysteem is het niet in het belang van het kind om net zo lang te kneden en te duwen totdat het wel past. Wat kinderen, jongeren die vastlopen in het onderwijs nodig hebben, zijn volwassenen met vertrouwen, geduld en liefde. Zodat ze kunnen werken aan zelfvertrouwen en het ontwikkelen van moed en eigenheid én weer perspectief zien!


Het verhaal van een ouder

“Zo moeilijk om te bepalen wat wijs is of niet.. Moeten we nu wel of niet proberen hem nog wat huiswerk te laten maken. Wel of niet elke dag maar proberen of hij naar school gaat, of laten rusten. Elke dag langer thuis lijkt mij ook steeds moeilijker worden om weer terug te keren. Of moeten we school voorlopig helemaal maar vergeten. Ons alleen richten op zijn welbevinden”


Dit is een stukje tekst, geschreven in de beginperiode dat het onze zoon (toen 15) door stemmimgsproblematiek, niet meer lukte om naar school te gaan. Wat een vertwijfeling, onzekerheid en onmacht. Waar doe je goed aan. Niet naar school, dat kan toch niet!

Een jaar later. Een jaar waarin we alles uit de kast hebben getrokken om onze zoon terug te krijgen naar het onderwijs. Middels passend onderwijs, stapje voor stapje proberen we de schoolgang weer op te bouwen, met vallen en opstaan. Beginnen met een uurtje per dag, en langzaam aan uitbouwen. Met hangen en wurgen gaat hij naar school. Omdat dat nu eenmaal zo hoort. Maar zelf ziet hij er absoluut niet het nut ervan in. Hij kan zich niet concentreren, en neemt niets in zich op.

En weer komen dezelfde vragen als een jaar geleden naar boven. Waar doen we goed aan. Een verschil met een jaar daarvoor is dat we het nu wel weten. We stoppen met proberen, . omdat het cijfer, een 4 á 5, die hij de dag geeft op school niet omhoog gaat, en wij er de energie niet meer voor hebben.

Ook nu weer starten we diverse trajecten om te proberen hem structuur en perspectief te bieden. Maar elk traject dat we starten strandt, omdat hij teveel druk voelt, zich niet veilig voelt. Door al deze tegenslagen is zijn zelfbeeld en zelfvertrouwen zo gekelderd dat we nu aangewezen zijn op een intensief behandeltraject middels opname.

Hadden we 2 jaar geleden maar geweten van de mogelijkheden van projecten zoals JEP.

Hoeveel beter was het geweest, als hij eerst tot rust had kunnen komen, en vanuit eigen kracht, eigenwaarde, en zelfvertrouwen zich weer zo veilig voelen dat hij in staat zou zijn om weer deel te nemen aan de SAMENleving..


7 views

Schreursweg 10

7451 RG Holten

T: +31 6 43071865

E: info@jouweigenplek.nl

© 2019 JEP-JouwEigenPlek

In samenwerking met @evitastaritsky

  • Instagram - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • LinkedIn - White Circle